Sökande på uppvaknande

Blev tipsad av min bror Samuel om att lyssna till den predikan eller "reflektion" Alex Schulman i söndags höll i en fullsatt Hedvig Eleonora kyrka i Stockholm. Jag, som haft väldigt starka åsikter om Mr Schulman och vissa av hans uttalanden, blev nyfiken på hur en predikan a la Shulman kunde te sig. Jag bestämde mig för att, utan några större förväntningar, leta upp videofilen och lyssna.

Bara några minuter in i predikan höll jag på att ramla av stolen. Den öppenhet och ärlighet som genomsyrar det han säger i predikstolen visar att där finns en genuin sökare på jakt efter en Gud. Det sätt på vilket han öppenhjärtigt berättar om sorgen efter sin pappa, sin egen bristfälliga förmåga att tro, och det tydliga erkännandet av ett behov av en Gud gör att jag för mig själv måste erkänna att jag aldrig riktigt gett herr Schulman någon chans. Det finns inget som för mig inger så mycket respekt som en person som vågar vara svag, ärlig och sårbar inför andra. Att dessa attribut skulle instämma på Alex Schulman är något som jag aldrig trott. Men jag är inte sen att erkänna att jag haft fel. Nu har han min respekt. Definitivt. Och jag kommer spänt att följa hans fortsatta resa.

Dagen.se - Alex Shulman predikar from dagen on Vimeo.


Kommentarer
Postat av: smäm

jag har hört honom föreläsa på beckmans, hans "elaka" chargång är bara ett spel. tråkigt dock att hela sverige får en bild av honom som inte stämmer till 100%. men det får han ju skylla sig själv med nästan :>



ska lyssna på hans predikan också.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback