En arbetslös verklighet

När man är arbetslös har man ju som bekant rätt till a-kassa. Själv ägnade jag i stort sett hela förra veckan åt att skaffa fram alla intyg, blanketter och formulär som krävs för att just min rätt till erstättning ska kunna prövas. Tack vare snabba arbetsgivare och en effektiv Therese så fick jag iväg det hela hyfsat snabbt. När jag nu går in på min a-kassas hemsida för att kolla att allt kommit in som det ska så ser jag detta meddelande.

Trettiotre arbetsdagar. Hmm... Om man sedan glömt skicka med något papper så hamnar man antagligen sist i kön igen. Nu ska det sägas att AEA, min a-kassa, har betydligt kortare handläggningstid än vissa andra, där det tydligen kan ta upp till sex månader innan man får se några pengar. Jag kan bara skatta mig lycklig som har en make med heltidsarbete. Hur skulle en stackars singelmamma klara sig som arbetslös om det innebär att man måste vänta på pengar så länge?

Jag har lösningen - anställ några av de arbetslösa som väntar på pengar till att handlägga ärenden så vore kanske problemet ur världen...

Kommentarer
Postat av: Peder Teglund

Jag håller helt med dig.

Postat av: Josefine Östergren

Smart tänkt tjejen!! Att ingen tänkt på det innan ;-)

Faktan lyder så att en handläggare under ett helt år lyckas endast fixa ett jobb till någon, resten av de arbetssökande får klara sig på egen hand. Mycket sorgligt!!

2009-11-16 @ 22:15:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback