Vi och De

Efter att ha surfat runt lite på massa olika bloggar har jag börjat fundera lite. Jag skriver sällan saker av djupare natur här, men nu känner jag att jag vill göra ett statement. Det har blossat upp en mängd olika "kristna" bloggar under det senaste halvåret/året. Vad jag slås av när jag läser endel av dessa är hur man ideligen delar upp oss människor i något som kallas Vi, de kristna, och De, "ute i världen". 

Att på detta sätt indela människor i två olika grupper är för mig märkligt och främmande. Jag har bekanta som varit så omgivna av likasinnade att de knappt vetat hur de ska tala till en av "Dem". Andra har berömt mig för att jag "spenderar så mycket tid med Dem". Jag har själv haft tider i mitt liv då jag varit så fokuserad på att säga "rätt" sak till en person som inte delar samma tro som jag, att inte släppa på fasaden, utan alltid komma ihåg att jag "representerar ett annat liv". Tack och lov har jag tagit mig ur det diket.

Jag har många vänner och bekanta av olika färg, kön, tro, och sexuell läggning (ve och fasa). Var och en av dem mig berikar mig på sitt sätt, och jag älskar att umgås med dem. Vi kan skratta tillsammans och gråta tillsammans. Vi har bra dagar och vi har dåliga. Vi är människor. Vi lever, vi känner, vi behöver. Visst, jag har en tro som är allt för mig och som inget kan rubba. Men det betyder inte att jag kategoriserar in mina vänner, eller människor i min omgivning, i olika läger för vilka som är "för" och "emot". 

Jag älskar människor, och ser folk omkring mig som en berikande del av mitt liv. Min erfarenhet är att det ibland är de som inte delar samma tro som har störst förståelse för vad man känner och tänker. Så ut ur bubblan, släpp på fasaden och se människor omkring dig med respekt. De är det mest dyrbara som finns.

Kommentarer
Postat av: David

Jag måste bara hålla med dig Therése bland de bästa och trognaste vännerna har jag på mitt jobb. Vi diskuterar saker som jag inte skulle kunna diskutera med vissa kristna eftersom dom inte har någon verklighetsförankring dom man vill inte visa sig svaga eller tappa masken. Vissa håller upp bibeln som en sköld och vägrar se att dom e människor med behov som andra kristna kan fylla både finansiellt, emotionellt, och så vidare. Det har slagit mig hur ofta paulus och andra apostlar talar om kärleken till bröderna och hur han längtar efter att besöka dom. Jag tror väckelsen kommer när församlingen blir organisk. En kristi kropp där man behöver varandra på alla olika sätt. Jag har bra kristna vänner också men jag tror att Guds kärlek måste komma in i församlingen så man kan säga se hur dom älskar varandra annars vill ingen icke troende komma dit.



Postat av: D

Mmmm! Så gott att få läsa vad du skriver. Min mamma och jag har ofta pratat om just dessa gruppindelningar som vi så lätt gör. Det allra konstigaste är väl att vi som talar om kärlek och tror på kärlek utöver alla gränser är så dåliga på att leva ut den kärleken själva. Jag håller med dig.

Alla människor är så dyrbara och fram för allt är alla människor älskade av Gud! Jag håller med David också. Det är så sant, att vi, de flesta av oss, i kyrkan behöver öppna våra ögon och se människorna bakom deras liv och deras yttre.

Måste bara berätta, gick här om veckan och tänkte på Åsa o Petra. Vi har liksom tappat kontakten och inte träffats på 1½ år. Så helt plötsligt ett par dagar senare springer jag på Petra på stan. Sen bara 5 minuter senare dyker Åsa upp. Vi tre, helt oberoende av varandra. Nu ska vi äntligen träffas igen. Dessutom jobbar Katrin och jag granne. /D

2008-09-15 @ 08:11:38
Postat av: T.

Visa ord, från både bror och Dess. Självklart är detta något som vi alla behöver bli bättre på. Jag har inte på något sätt kommit dit jag vill, utan arbetar på det hela varje dag. Ville bara förtydliga detta. Ju mer transparenta vi blir, desto mer kommer det vi har på insidan att synas ut.

2008-09-15 @ 16:03:47
URL: http://trace.blogg.se/
Postat av: S

Hej, intressant inlägg. Du har rätt i att det ofta delas upp för mkt. Vår tro behöver få lysa fram JUST DÄR, just bland andra människor. Att åsikter eller uppfattningar skiljer får aldrig hindra djupa och varaktiga relationer, detta gäller så väl i som utanför kyrkan.



Sen ett svar på din fråga:

Enligt Viktoria kan det bli kalas helgen efteråt... Vi har ju en ungdomshelg här, Stefan Salomonsson kommer till oss på fredagkvällen.. Viktoria hör av sig om mer precisa direktioner :=)

2008-09-15 @ 21:22:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback