Efterlysning

Igår fastnade jag framför "Efter tio" med Malou von Sievers. Hon hade kristdemokraten, tillika äldre- och folkhälsoministern Maria Larsson på besök för att tala om bl.a. felmedicinering av äldre. Visserligen intressant, men det som fick mig att fastna, var frågan om var KD egentligen står vad gäller könsneutralt äktenskap.

Det har väl knappast undgått någon att det politiskt korrekta är att
förespråka en sådan lagstiftning, och KD är som bekant det enda parti som inte ställt sig bakom detta lagförslag. Inte helt oväntat ställdes frågan varför, och oj vad det blev känsligt. Larsson liksom ålade sig ur frågan och gav en typisk politikerutläggning och hur KD tror att de faktiskt kan göra alla nöjda genom sitt förslag... Jag väntade på ett åtminstone någolunda rakryggat uttalande som på något sätt skulle beröra Guds och Bibelns syn på det hela. För det är väl ändå där det hela grundar sig. I Bibelns syn på äktenskapet som skapat för man och kvinna.

All heder åt KD som trots stark opinion inte ger sig i detta sammanhang. Men på frågan om varför, bör partiet enligt mig strama upp sin hållning och ge väljarna ett tydligt svar. Min nuvarande bild av KD är ett parti med mer och mer urvattnade värderingar och vaga ställningstaganden. Utan radikalitet, tydlighet och mod att stå för obekväma sanningar blir namnet Kristdemokraterna en kostym som inte kan fyllas, och partiet kommer enligt mig fortsatta sjunka. Både i väljarbarometrar och i mina ögon... 

Kommentarer
Postat av: S

Håller med. Känns ibland som att de själva är besvärade över att de har den åsikten och att de änskar att det hela skyls över. Tack för hjälpen med boken och det andra!

2008-10-30 @ 00:07:33
Postat av: D

Ja, jag håller med om vad du säger och jag säger även JA till att skriva på uppropet!

Tack Gud för alla andra, icke KD politiker, som faktiskt driver den här frågan hårt och rakryggande, bland annat min egen pastor.

BEVARA ÄKTENSKAPET mellan man och kvinna!

2008-10-30 @ 18:13:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback