Kaneldoftande plommonsylt


Vi har som sagt överflöd av plommon i vår trädgård. Idag bestämde jag mig för att utnyttja detta och koka sylt. Tänkte dela med mig av receptet på en väääldigt god sylt som av någon anledning framkallar julkänslor.


1. Skölj plommonen ordentligt. Dela dem på mitten och kärna ur.


2. Lägg dem i en gryta tillsammans med 4 kanelstänger, 10 nejlikor och 4 dl vatten. Låt koka tills plommonen är mjuka.

3. Tillsätt 18 dl socker (och försök ignorera att det är nästan ett helt paket...) och koka tills det tjocknar (det kan ta lite tid). Ta bort skummet som bildas så gott det går.


4. Ta grytan från värmen. Rör ut 1 krm natriumbensoat i en klick sylt och blanda sedan ner i grytan igen. Tillsätt några valnötter innan du häller upp sylten på rena varma burkar.


5. Njut av sylten till pannkakor, på gröten eller som pålägg. Kanske ge bort i present. Superdupergott!

Kommentarer
Postat av: smäm

Känner doften ända hit. Mmmm.

Postat av: Helena

God morgon , God morgon :). Har varit i Stockholm några dagar o då passar det ju perfekt att jag vaknade tidigt idag så kan jag gå igenom de inlägg i din blogg som jag har missat denna veckan :) Kramar

2011-09-03 @ 06:58:34
URL: http://helenaskvarter.blogg.se/
Postat av: Melanie - mamma till Moa & gravid med tvåan.

Men ÅH så gott! Och hemmagjord och allt i fina burkar! Bättre present kan man inte få, gjord av ren kärlek och det smakar ju hundra ggr bättre än köpt. =)

2011-09-03 @ 09:56:20
URL: http://enlitendelavmig.blogg.se/
Postat av: mamma

Mumma! Det verkar gott. Vi har tyvärr inga plommonträd....men det har vår granne. Han sa senast i går att vi får ta hur mycket vi vill. Verkar vara gott om frukt i år. Nu har jag både recept och plommon. Bara att sätta igång.

2011-09-03 @ 19:29:02
Postat av: D

Mmmm, plommon! Så gott. Vi har ätit upp alla våra så jag kom aldrig till plommonmarmeladen/sylten. Ser hur gott ut som helst Tess! Vilken husmor!

2011-09-04 @ 10:21:40
Postat av: BitterFittan

Åhh...plommonsylt, så himla GOTT! =)

2011-09-07 @ 04:46:44
URL: http://cillabacill.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback