Att göra vimplar

Efter ett otal timmar på Styleroom har jag insett att varje respekterat barnrum bör ha ett gäng vimplar. Eftersom jag dessutom tycker det saknas lite färg i lillens rum, tänkte jag då slå två flugor i en smäll. Ni fick en liten teaser redan i söndags, det var vimplar som var i görningen. Om det mot förmodan finns föräldrar där ute som ännu inte prytt sina barns rum med en sån här nymodighet (jaja nymodighet på nittiotalet, då), så delar jag här med mig av receptet.


Du behöver: lite grövre papper i valfritt utförande (själv använder jag mig av scrapbookingpapper), sax, en kartongbit till mall, limstift, linjal, penna och snöre.


Börja med att göra en mall av kartongbiten. Själv har jag gjort mina vimplar 15 cm breda och 17+2 cm långa. De extra två centimetrarna ska användas till att vika över snöret. Om vimplarna inte ska hänga mot en vägg, och alltså behöver både fram- och baksida så behövs inget övervik. Bara att klippa till en dubbel som sedan viks på mitten.


Sen är det bara att använda mallen, rita och klippa ut.


Vik sedan ner de två extra centimetrarna (jag använde mig av linjalen för att det skulle bli rakt) och klipp av hörnen på nedviket. (Proffsigt att jag helt plötsligt bytt sax...haha, den bjuder jag på.)


Sedan är det bara att limma fast vimplarna på snöret. Själv har jag valt att ha sex centimeters mellanrum. Använd gärna klädnypor för att få limmet att fästa ordentligt.


Häng upp och beskåda. Voila!

Kommentarer
Postat av: Rani

Åh, vad fint det blev. Kanske skulle prova på några i svart/ vitt i sovrummet ;) kul att du delade med dig i hur man gör.

2011-09-15 @ 15:19:00
Postat av: Melanie

Vad snyggt, vad duktig du är!

=)

Postat av: Johanna

Wow vad snyggt det blev! Bra val av papper :D



Kram

2011-09-15 @ 16:42:21
URL: http://formelledesign.blogspot.com
Postat av: Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag

Fint det blev!

2011-09-17 @ 20:05:19
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: Sanna - en svart ko ger också vit mjölk

Tack! Nu vet jag i allafall hur jag ska starta! :)

/Sanna

2012-02-09 @ 20:19:57
URL: http://shesasaint.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback