I huvudet på en mamma

Har lite försiktigt försökt skapa lite mat- och sovrutiner här hemma. Tror det skulle vara bra för både prinsen och föräldrarna att få in lite regelbundenhet i vardagen. Dessutom tror jag lillen sovit för lite den senaste tiden, och därför varit övertrött vilket lett till svårigheter att somna. En ond cirkel som är svår att bryta. Förra veckan sov han hela nätterna sju dagar i rad! Kändes helt fantastiskt och hur mycket man än säger till sig själv att detta inte kommer att vara för evigt, så blir man ändå handfallen när den nyfunna sovrytmen plötsligt rasar samman och man står där, tillbaks på ruta ett. Det är iaf så det känns. I natt vaknade lilla Deus fyra gånger. Det är mer än han gjort på flera månader. Varför? Ingen aning. Analyserna är många och åsikterna tusentals, åtminstone om man surfar runt på forum på internet.

Tror egentligen inte att sömnbristen är den största energiboven. Det är detta ständiga analyserandet och grubblandet över vad som är fel. Har jag fått i mig mjölk ändå? Vad har jag ätit? Har han ont i magen? Kanske är det slemmet i halsen som väcker honom. Har han svårt att andas? Rs-virus? Borde kanske inte tagit med honom till Ullared ändå? Har det blivit för mycket nya ansikten? Är han övertrött? Ja, ni förstår. Det går runt runt i skallen och stundtals tror jag det bor en bisvärm i mitt huvud.

Måste bara försöka sluta analysera. Börja acceptera. Läget är som det är. Jag har gjort allt jag kan. Det blir aldrig perfekt. Måste försöka leva ändå. Njuta av solen, lyssna på fåglarna, fånga dagen. Stänga av datorn. Sluta grubbla.

Kommentarer
Postat av: DEC

Ja, sluta grubbla! Njut mera och fortsätt älska Pyret! Rutiner är bra när dom funkar, funkar det inte så är det inte hela världen! Kram

2010-04-18 @ 22:22:27
Postat av: mamma

Jag tror det är en helt riktig slutsats: njut av livet där du är.... Nuet är det vi har. Ibland är det ett bra nu och ibland stämmer inte allt överens. Att Gud heter "Jag är" har tröstat mig många gånger. Han hoppar inte över något "nu". Du är en jätteduktig mamma och jag vet att du verkligen gör ditt bästa. Älskar dig!

2010-04-19 @ 22:09:36
Postat av: susanna

fortsätt tänka så thess! jag har också försökt analysera allt. när vår lilprins inte sov på nätterna på fem veckor till exempel. (nu sover han jättebra för det mesta). de provar sig fram som alla andra. just kring fyra månader är de ju också så engagerade i omvärlden, börjar förstå att allt är intressant och då kan det ju bli svårt att sova också. ta det som det kommer. 'följ barnet' brukar min bvc-sköterska säga. det är en bra livslärdom som människa också tror jag. man kan inte styra över allt. man kan gissa och göra sitt bästa och sen följa med i hur det blir. kunskap mår ingen dåligt av, men ibland hjälper det inte riktigt hela vägen. ser ut som att du gör ett kanonjobb med er lilla gldklimp! vila i det! KRAM


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback