Tack, Astrid!

Idag har vi haft föreläsning om radions historia, och genast är jag tillbaks på banan igen med ny inspiration!
Vi fick se en liten minifilm som bl.a. visade på den enorma reaktion som uppstod när den första kvinnan  "släppts in" som nyhetsuppläsare. Inspelade telefonsamtal från lyssnare vittnar om uttryck som "skandal" och att "det passar sig inte att en kvinna sitter och talar om krig". Man hotade till och med att inte betala licensen om detta skulle fortgå.

Lyssna på inslaget
här. Notera kommentaren "Så ont om karlar är det väl inte?" Skrattretande.

Året var 1938 och stackars Astrid blev, efter allmänhetens påtryckningar tvungen att sluta. Men jag är övertygad om att detta ändå var en milstolpe för kvinnornas intrång på massmedias mansdominerande område.
Man kan inte annat än tacka och bocka :)

Kommentarer
Postat av: Nathalie

Åh, jag hade också velat va där. Har legat i sängen hela dagen fram tills ungefär nu, så vi får se om kommer imorgon (jag håller tummarna för att jag mår bättre). Tack för din omtanke! Jag åker hem på onsdag eftermiddag med buss och kommer tillbaka på måndag igen. Hur länge ska du vara i Uppsala då?=) och vad ska du göra där?
Kramar på dig

Postat av: Nathalie

Hej vännen! Lägenheten ligger mittemot h&m (till min stora förtjusning)på östra storgatan. 2:an var dock redan tingad, men vi har första tjing på en jättestor 1:a på hela 68kvadrat, så vi får se vad som händer. Har vi tur får vi komma och titta på den nästa vecka=) Vad gulligt av dig att låta mig skriva av dina anteckningar, du är super! Guld värt. Hoppas att allt är bra med dig annars=) Sköt om dig, Pok

2007-11-06 @ 19:06:24
URL: http://www.blondeambition.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback