Jag vill, jag kan, jag lär för livet.

Fick en uppenbarelse här på morgonen om att världen (iaf pluggvärlden) vore bättre utan betyg. Jag menar, vad säger egentligen ett betyg? Av egen erfarenhet måste jag säga att de kan vara nog så missvisande. Ett VG behöver inte betyda mer än att jag natten innan tentan lyckades snabbmemorera boken. Att kunskaperna är borta i samma stund jag lämnar tentasalen säger betyget ingenting om. (Believe me - I know what I'm talking about...)
På samma sätt kan en kuggad tenta bero på något så simpelt som märkligt formulerade frågor, fast att kunskapen i själva verket funnits där - en kunskap som i bästa fall håller för livet.
 
Någon sa att betyg antingen motiverar eller blockerar. I mitt fall det senaste. I allt prat om betygsgenomsnitt, poängjämförelser och tentaplugg (vilket btw i sitt uttryck visar tydligt på det jag vill belysa) är det som om det riktiga inlärningssyftet glömts bort. Själv måste jag dagligen påminna mig själv om att jag pluggar för att jag vill och för att jag av erfarenhet vet att jag behöver den kunskap som studierna ger.

Att de små fåniga bokstavskombinationerna med sitt överhängande hot kan få mig att totalt tappa fokus är något som jag många gånger tidigare erfarit. Och jag är fast besluten att inte låta det hända igen. Därför finns denna lilla påminnelse alltid med mig.
 
image298

Kommentarer
Postat av: Syrran

Tack för idag! :D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback