Världens godaste paj


Idag blev det paj till middag. Jag är som bekant ingen mästare i köket, så därför gillar jag maträtter som är enkla men som ändå sträcker sig lite längre än köttbullar och makaroner. Just paj har blivit något av en paradrätt för mig. Bara att knåda ihop en deg, fylla med det som faller en in, hälla över äggstanning och in i ugnen. Idag blev det en av mina absoluta favoriter; ost- och skinkpaj med tomat, broccoli och massor av smakrik lagrad ost.

Om någon känner sig sugen så kommer receptet här:
Pajdeg:
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl grahamsmjöl
125 g smör
2-3 msk kallt vatten

Fyllning:
200 g rökt skinka
1 liten purjolök
massvis av färsk broccoli
1-2 tomater
3-4 dl vällagrad ost
3 ägg
3 dl mjölk
salt och peppar

Blanda ihop mjöl, smör och vatten, och tryck sedan ut i en pajform. Nagga med en gaffel och ställt kallt ca 15 min.
Skölj, skiva och koka purjon i lättsaltat vatten 2-3 min, låt den sedan rinna av innan du fördelar den över pajdegen. Skär skinkan i strimlor, bred ut över purjon tillsammans med broccolin och osten. Vispa ihop ägg och mjölk, tillsätt salt och peppar och häll smeten över övriga ingredienser. Garnera med skivade tomater.
Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader ca 40 minuter.
Servera med en god sallad!

Kommentarer
Postat av: Cess

Snart sommar! härligt eller hur?^^

Vad tycker du bäst om, Sommar eller Vinter?(:

Postat av: Zandra

Så gott, älskar också paj! Länge sen vi åt det dock, så det kanske man skulle ha gjort ikväll. Tack :)



Så delicatobollar är mjölkfria? Visste jag inte faktiskt.. kanske får testa att göra utan grädde nästa gång och se om det blir nån skillnad!

2012-06-05 @ 12:34:21
URL: http://augustifamiljen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback