A jar full of goodies


I helgen roade jag mig med att göra egen müsli. Knaprigt, nyttigt och gott. Och busenkelt att göra.
Du behöver:

5 dl havregryn
5 dl rågflingor
1 dl krossade linfrön
1 dl havrekli
2 dl pumpakärnor
1 dl kokosflingor (helst stora)
1 tsk salt
kanel efter smak
2 dl blandade nötter
1 dl flytande honung
0,5 dl flytande rapsolja
2 dl färdigblandad äppeljuice
200 g blandad torkad frukt (blåbär, tranbär, russin eller annat gott)

Blanda allt torrt, utom kokos och frukt i en långpanna. Blanda honung, olja och äppeljuice och häll över blandningen till en grynig massa. Rosta i mitten av ugnen, 200° i cirka 30 min. Ta ut plåten och rör om ungefär var 6-8 minut så att ytan inte blir bränd. Blanda ner frukt och kokos när müslin svalnat. Klart!

Avnjut med färska blåbär, hallon, eller som jag, med vaniljyoghurt smaksatt med jordgubb. Yummie!

Receptet har jag snott av
Little Miss Fix It.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback