Mattorka



Sitter med ett papper framför mig. Tomt. Kommande veckas middagar ska planeras, och i huvudet står det bara still. Lite extra denna gången, eftersom det var ett tag sen sist. När vi varit på resande fot, så har det ju hela tiden varit någon annan som stått för planerandet. Men nu sitter jag här igen, med min matångest och försöker samla inspiration för ännu en vecka.

Behöver jag säga att jag inte är något kockmaterial? Att laga mat är något av det tråkigaste jag vet, jag är ingen sådan som öppnar kylskåpet och slänger ihop något som visar sig platsa i vilken kokbok som helst. Min matlagning kräver recept och noggrann planering. Lillens mjölkallergi underlättar inte, då maten inte får innehålla några former av mjölkprodukter.

Så nu behöver jag hjälp från er, alla ni som kan trolla fram en trerätters på fem röda, med bara det som råkar finnas i kylskåpet. Tips på lättlagade middagar utan ost och creme fraiche (övriga mjölkprodukter kan lätt ersättas med havrebaserade varianter), eller bra inspirationssidor/tidningar, mottages mer än tacksamt!

Kommentarer
Postat av: smäm

Jag lagar hur mycket som helst med krossade tomater som bas. Tonfiskpasta med krossade tomater, bolognese, kycklingwook... Bästa som finns! :)

Postat av: Anonym

Jag tycker man ska passa på att använda alla för årstiden billiga rotfrukter och ugnsbaka dem. Släng ihop allt möjligt i en ugnsform; morötter, purjolök, broccoli, palsternacka etc. Använd smör eller någon olja samt salta och peppra. Låt det vara i ugnen 20-30 minuter. Ibland längre beroende på grönsak. Det är i alla fall enkelt och nyttigt! Och supergott.

2011-08-10 @ 16:48:43
Postat av: Trace

Tack snälla för tipsen. Ska absolut testas!

2011-08-10 @ 20:28:25
URL: http://trace.blogg.se/
Postat av: Anonym

Köp veganprodukter, finns både ost och crème fraiche, om han nu tål soja dvs. Annars är kokosmjölk bra när man tröttnar på tomatvarianterna. Finns hur mycket som helst att laga helt mjölkfritt!

2011-08-15 @ 21:28:08
Postat av: Trace

Veganprodukter, ja. Det har jag inte tänkt på. Men vart får man tag på såna?

2011-08-16 @ 18:37:26
URL: http://trace.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback