Tips till er som vill vara föräldralediga lite längre

Det är mycket föräldraledighet vs jobb som rör sig i mitt huvud nu för tiden. Vet att många föräldrar känner att man skulle vilja vara hemma längre med sitt barn än vad som kanske är ekonomiskt möjligt. Därför tänkte jag dela med mig av ett tips, framför allt till er som just fått, eller snart kommer att få barn.

Ni kanske redan känner till att det, i de flesta svenska kommuner, finns något som kallas vårdnadsbidrag. Det är en skattefri peng på 3000 kr/månad som erbjuds föräldrar till barn mellan ett och tre år. Det finns ett omfattande regelverk som gäller för att man ska ha rätt till vårdnadsbidrag, men villkoren kan kortfattas som så att du som förälder får jobba hur mycket du vill samtidigt som du tar ut vårdnadsbidrag, men du får inte ta ut föräldrapeng för samma period, barnet får inte utnyttja den kommunala barnomsorgen, och ni måste ha tagit ut minst 250 föräldradagar.

Tre tusen pix i månaden är inte mycket, men för att ändå kunna ta vara på denna peng så vill jag berätta hur vi och många med oss valt att göra. Om man kan klara sig på mindre än full föräldrapeng, så välj då ändå att plocka ut 7 dagar/vecka, alltså full ersättning. Lägg sedan undan de pengar som ni kan klara er utan. När barnet fyllt ett år så kommer ni att ha tagit ut tillräckligt antal dagar för att ha rätt till vårdnadsbidrag. De 3000 kr ni får varje månad kan sedan drygas ut med de pengar ni sparat på tidigare utplockad föräldrapeng. Vårdnadsbidraget skyddar även den hemmavarande förälderns SGI. Dessutom, om fler väljer att ansöka om vårdnadsbidrag kanske våra politiker inser att detta är något vi vill ha kvar. Tiden hemma med Amadeus är något av det mest dyrbara jag har, och jag är så glad över att kunna vara hemma ett tag till.



Ps. Kom sedan inte med nåt tjat om kvinnofällor hit och dit. Vi är alla vuxna människor som själva är fullt kompetenta att välja hur vi vill lägga upp vår tid och våra liv. Dessutom fungerar vårdnadsbidrag utmärkt även för pappor ;)

Kommentarer
Postat av: Erika

Bra skrivet!

2011-04-19 @ 22:24:53
Postat av: DEC

Ja, bra tips Tess! Njut!

2011-04-22 @ 15:32:29
Postat av: Susanna

Vi har räknat på det där hundra tusen gånger, men bestämde oss för att snåla med föräldradagarna ändå och inte ta ut mer än vi behöver. mest för att vi behöver dagar på sommmarloven då måns inte har någon anställning och om jag förstått det rätt så räknas han då som arbetslös och kan inte få vårdnadsbidrag under den tiden. eftersom vi inte vet hur länge hans vikariat kommer att se ut så här så valde vi att spara dagar så att han kan vara föräldraledig på somrarna.



Jag är ändå jätteglad att vi har kunnat vara hemma med Lukas i lite mer än två år och känner mig ganska lugn med att han får börja dagmamma till hösten. Han kommer ändå inte gå heltid, utan få mycket tid med sina föräldrar i framtiden också.



men vi är oerhört priviligerade i Sverige både med föräldraförsäkringen och vårdnadsbidragen. jag tror inte att det är något land som kan matcha det. blir ständigt påmind om det när mina nederländska kollegor behöver gå tillbaka till jobbet efter 5 mån och då tycker att de varit hemma länge.....(3 mån är standard efter barnets födsel). Bara att ta vara på det fina vi har!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback