Livet utan mjölk, del 2

Idag när jag vaknade var jag övertygad om att det var måndag. Vidar har nämligen varit ledig fram till igår då hans föräldrar gav sig av tillbaks till Norwegen. Men, almanackan säger att det är torsdag, och för mig och lilla Deus innebär detta babysim. Eftersom vi missade förra gången så är det lite extra efterlängtat. Hoppas bara att lillen kan vara lite piggare än förra gången, då han nästan somnade i bassängen, stackarn. Typiskt nog så har han, efter att ha sovit hela nätter i en vecka(!), i natt varit vaken tre gånger. Men nu sitter han i stolen och sussar så sött, så jag håller tummarna.

Vad gäller mjölkallergin så har våra enträgna försök att få Amadeus att ta den äckliga ersättningen fri från komjölk inte gett några resultat. Han bara spottar, fräser och gråter och det gör för ont i mammahjärtat att se, så nu har jag bestämt mig för att fortsätta amma. Detta innebär att mitt mjölkfria liv måste fortsätta ytterligare några månader. Behöver nog ta mig en tur till Maxi och genomsöka den mjölkfria avdelningen ordentligt känner jag, om det här ska funka. Måste få lite uppslag på vardagsmat så jag vet vad jag ska äta. Hittills har det mest blivit sallad utan dressing och mackor. Mycket mackor. Lyckligtvis har jag hittat ett mjölkfritt smörgåsmargarin och soyamjölken duger bra att ha i teet, så frukost utan yoghurt ska jag nog kunna klara. Synd bara att nästan allt gott innehåller antingen smör, mjölk eller grädde. Men jag väljer att se det som en bantningskur. Att tappa några kilon på köpet vore ju inte helt fel:)

Dags att packa badväskan. Ta vara på solen, alla där ute!

Kommentarer
Postat av: C

Det finns soya-grädde också som man kan ha i matlagning! Den är väl inte jättegod men helt ok faktiskt. Ja allt gott innehåller mjölk så du får se det som en bantningskur ;-) hehe. Jag har börjat kunna gå tillbaka till normal kost nu så sakteliga... vi får se om det går i längden men än så länge går det. Det kommer säkert att vända snabbare än du tror... Jag har hållit på i cirka 2 månader och nu är det bättre. Håller tummarna för er.



Och hoppas babysimmet blir skojj! Kanske man skulle börja på det med O också...?? Rekommenderar du det?

Postat av: smäm

bra att du ser det positivt :) lycka till och hoppas att du hittar många goda alternativ!

2010-04-15 @ 11:44:24
URL: http://smam.blogg.se/
Postat av: D

Ja, LYCKA TILL! Du gör säkert vad du kan för att både du och Amadeus ska må bra. Han ser dock inte ut att svälta, utan ser snarare ut som en mycket nöjd och glad kille, så fortsatt amning är säkert det bästa. Det blir säkert lättare när han får börja äta lite mer vanlig mat. Men han é såå fin!

2010-04-16 @ 14:11:34
Postat av: susanna

Tror det är klokt av dig att prova amma. man vänjer sig vid havresmak och andra ersättningar :) Är det den beryktat äckliga Nutramigen ni provat? provade ni nån gång Althéra? i göteborg har de Mjölkskola för alla föräldrar med mjölkallergiska barn, som en dietist håller i. Fråga! Har du själv fått vara hos dietist? hoppas det ordnar sig snart! stora kramar!

2010-04-17 @ 13:00:25
URL: http://zutankar.blogspot.com/
Postat av: Louise

Det finns ju massor av mjölfria produkter. Kolla in Valios sortiment. Fast det kanske bara är laktosfritt... Hm...

2010-04-19 @ 09:26:44
URL: http://liloo.blogg.se/
Postat av: T

Tack för alla tips!

C: Ja, babysim rekommenderas skarpt. Supermysigt att simma omkring tillsammans:)

Susanna: Nej jag fick inte komma till nån dietist. Läkaren menade att det är så lång kö så när jag får en tid så har jag redan slutat amma...

D: Jaa, han bara växer och växer, lillkillen. Såå skönt tycker mamma. Och det känns bra med fortsatt amning. För både mig och Deus.

Louise: Ja, tyvärr är Valios produkter bara laktosfria, men det finns annat som smakar ok. Bara att man måste vänja sig. Såser är det som är svårast att få till.

2010-04-19 @ 18:04:36
URL: http://trace.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback