Ljus i mörkret


Då var vi tillbaks i vintertid och mörkret gör sig återigen påmint. Märkligt hur
tydligt man känner av detta. Den extra timmen vi fick i helgen tappade jag
helt (som vanligt). Kunde knappt sova alls den natten...
När jag äntligen somnade runt sju tyckte Vidar det var dags att gå upp. Heller!
Han hade glömt skruva tillbaks sin klocka... Nåja, det finns viktigare saker
i livet än att sova...

...Som att längta efter jul. Det är vad jag sysselsätter mig med i dessa tider när mörkret känns som mest påträngande. Jag plockar fram stearinljus, en kopp kanelte, pepparkakor, clementiner, inredningstidningar och reklamblad och planerar så smått årets julpynt. Speciellt roligt är det i år, med en helt ny lägenhet att piffa till och skapa julstämning i.

Vissa tycker något av det bästa med julen är längtan. Jag är definitivt en av dem.
Tiden från typ nu och fram till advent är den tid då jag njuter som mest. Tiden då butiksfönstren är fulla av jul fastän julklappskommersen ännu inte satt igång. Tiden innan man känner alla måsten och all stress, då man bara njuter av stämningen, av dofterna och planerandet. Tiden då adventsljusstakar, julstjärnor och doftljus trängs för att få plats på hyllorna. Helt klart den tid som gör julen värd att vänta på.

image249

Kommentarer
Postat av: vidar

Ikke mitt fel.Min mobil skulle stille om klokken automatisk!Dårlig Nokia !

2007-10-29 @ 21:14:23
Postat av: Syster

Åh, nu längtar jag också till jul!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback